خانه سبک سفرهیچ‌هایک هیچ‌هایک چیست و چطور هیچ‌هایکر حرفه‌ای شویم؟

هیچ‌هایک چیست و چطور هیچ‌هایکر حرفه‌ای شویم؟

توسط حمیدرضا اردکانی

هیچ‌هایک چیست و چطور هیچ‌هایکر حرفه‌ای شویم؟

هیچ‌هایک چیست؟

هیچ‌هایک یا اتواستاپ نوعی سفر کردن با وسایل نقلیه‌ست که با علامت دادن به راننده‌ها انجام میشه. ما از راننده‌ها درخواست می‌کنیم تا ما رو به جایی بصورت رایگان برسونن و در مقابل با این راننده‌ها همصحبت و همسفر میشیم.

واژه‌های مختلفی برای هیچ‌هایک وجود داره، مثل: رایگان‌سواری و مرامی سواری.

علامت دادن به راننده‌ها تو سراسر دنیا بصورتهای مختلفی انجام میشه، اما حالت معمول اون، مشت کردن دست و بالا بردن شست دست و یا نوشتن نام مقصد روی یک تکه کاغذ یا مقواست.

برای مثال تو آمریکا، انگلستان، بیشتر اروپا و آسیا با بالا بردن شست درخواست می‌کنند، اما تو بعضی از کشورهای آفریقایی کف دست به سمت بالا گرفته میشه، ولی تو استرالیا رایجه که انگشت اشاره، سمت جاده رو نشون بده.

هیچ‌هایک تو کشورهای زیادی رایجه، اما تو بعضی از مناطق تخلف محسوب میشه و معمولا با چنین تابلوهایی غیر مجاز بودن این عمل را نشون میدن.

علامت هیچ‌هایک ممنوع

علامت هیچ‌هایک ممنوع

 

نکات ایمنی در زمان هیچ هایک کردن

  • بجای اینکه کنار جاده درخواست کنید به پمپ بزنین‌ها برید
  • در طول روز هیچ هایک کنید
  • به غریزه خود اعتماد کنید (ترسیدن میتونه مفید باشه و شما رو از سوار شدن به ماشینی که براتون خطرناکه نجات بده. پس از ترس خیلی نترسید)
  • سعی کنید دو نفره هیچ‌هایک کنید. این کار خطرات احتمالی رو کاهش میده

 

چطور هیچ هایک کنیم؟

با چه کسی میخواین سفر کنین؟

خیلی خوب فکر کنید که به تنهایی می‌خواید سفر کنید یا با یک همراه. لذت بردن و راحتی خودتون رو در نظر بگیرید. بعضی‌ها تنهایی سفر کردن رو دوست دارن و ترجیح میدن تنهایی سفرشون رو شروع کنند، اما نه همیشه. امکان داره وسط راه با کسی برخورد کنید و احساس کنید سفر با اون شخص می‌تونه جالب باشه. پس می‌تونید برای مدتی با اون شخص همسفر بشید و تجربه بیشتری کسب کنید.

 

تنهایی سفر کردن

اگر به تنهایی هیچ‌هایک کردن فکر می‌کنید، لازمه این سوال‌ها رو از خودتون بپرسید:

  • آیا راحتید تنهایی هیچ هایک کنید؟
  • آیا می‌تونید با این کنار بیاین که تو جاهای جدید تنها باشید و در تمام مدت با آدمای جدیدی آشنا بشید؟
  • (برای خیلی‌ها، تنهایی سفر کردن یه چالشه! چالشی برای محک زدن محدودیت‌های خودشون. پس پیشنهاد می‌کنم حتما بعد از کسب تجربه کافی، تنهایی هیچ‌هایک کنید و خودتون رو به چالش بکشید).
  • تنهایی سفر کردن برای دخترا کار سخت‌تریه ولی کسایی هستند که تمام نکات رو رعایت می‌کنند تا سفر امنی داشته باشند.

 

سفر کردن با یک یا چند همراه

اگر تنها نیستید، این سوال‌ها رو از دوست هیچ‌هایکر خودتون بپرسید:

  • به عنوان یک گروه، احساس امنیت می‌کنی که با هم سفر کنیم؟
  • چه زمانی از روز برای هیچ‌هایک کردن راحتی؟
  • شب می‌خوای کجا بخوابی؟ (شما باید سر این مسئله به تفاهم برسید، اگه با هم سفر می‌کنید، کار درستی نیست که یه نفرتون تو چادر بخوابه و نفر دیگه بره هتل یا هاستل یا هرجای دیگه)
  • اگه با یه راننده‌ای راحت نبودیم چطور به همدیگه علامت بدیم؟
  • آیا برنامه دقیقی داری یا برای تغییرات تو برنامه مشکلی نداری؟

یادتون باشه هرچقدر بیشتر باشید، راننده ها بیشتر می‌ترسن و برای شما نگه نمی‌دارن و جدا از این مورد امکان داره جا نداشته باشن تا شمارو سوار کنند. هیچ‌هایک کردن به عنوان یک پسر و یک دختر بهتره، چون مردم به این فکر می‌کنند که دوستای صمیمی یا حتی یک زوج هستید. پس داشتن یه همسفر از جنس مخالف باعث میشه دیگران به شما حس اعتماد بیشتری داشته باشند.

 

با بیمه مسافرتی سفر کنید

اتفاقات زیادی ممکنه بیفته و شما به کمک پزشکی نیاز داشته باشید. پس قبل از سفر برای بیمه مسافرتی اقدام کنید. صورتحساب‌های پزشکی در سراسر دنیا خیلی گرونه (خیلی گرونهههههههه!)

شکستگی، جراحت‌ و مصدومیت‌های مختلف، گم کردن یا دزدیده شدن کیف پول یا وسایل سفرتون و خیلی چیزای دیگه شامل بیمه میشه. (البته بیمه‌های مسافرتی با هم فرق می‌کنند، پس بهتره برای گرفتن بیمه مسافرتی دقت کنید.)

 

پول

پیشنهاد می‌کنم پول نقد کمی همراه خودتون داشته باشید و همیشه مقداری پول در جای امن قرار بدید تا زمانیکه کیف پولتون رو گم کردید یا هر اتفاق دیگه‌ای افتاد، بتونید از اون پول استفاده کنید.

 

مدارک شناسایی

از همه مدارک خودتون عکس بگیرید. در صورتیکه یکی از مدارکتون گم بشه، می‌تونه تا حدی کارتون رو راه بندازه و بالاخره داشتنشون بهتر از نداشتنشونه. می‌تونید برای خودتون ایمیل کنید یا تو یه حساب شخصی قرار بدید تا همه جا بتونید بهشون دسترسی داشته باشید.

 

از بینش خودتون استفاده کنید

خیلی ها برای امنیت خودشون اسپری فلفل یا چاقو حمل می‌کنند، اما خیلی ها معتقدند که ابتکار به خرج دادن خودش یک سلاح قدرتمنده. برای یک دقیقه در مورد خودتون فکر کنید:

تو یک وضعیت تهدید آمیز، می‌تونید به موقع وسیله دفاعی خودتون رو از کوله در بیارید و از خودتون دفاع کنید؟

آیا شما واقعا می‌تونید از وسیله‌ای که همراه خودتون آوردید استفاده کنید؟

خیلی‌ها با خودشون چاقو حمل می‌کنند و حتی نمی‌دونن که می‌تونن از اون چاقو استفاده کنن یا نه؟! همیشه پیشگری بهتر از عکس العمله.

اگر راحت نیستید سوار ماشینی بشید، پس بهونه‌ای بیارید و خیال خودتون رو راحت کنید. شما دیگه اون شخص رو هرگز نمی‌بینید. (البته نه هرگز ولی احتمالش خیلی کمه) پس اصلا نترسید که در مواقع ضروری، جدی و حتی رک صحبت کنید. هیچ‌هایک خطرناک نیست، اگر شما امن نگهش دارید.

همه چی به خودتون بستگی داره که شرایط چطور پیش بره. می‌تونید از تجربه بقیه استفاده کنید. بهتره همیشه جواب‌های آماده‌ای داشته باشید تا درصورت لزوم ازشون استفاده کنید و خودتون رو از شرایط سنگین و ناخوشایند دور کنید.

 

وسایل ارزشمند

.وسایل ارزشمند مثل دوربین، گوشی، حافظه‌های جانبی و بقیه چیزا رو تو ماشین نذارید. برای مثال اگه راننده می‌خواد بنزین بزنه و می‌خواید از ماشین پیاده بشید، بهتره وسایل ارزشمند خودتون رو با خودتون ببرید و چیزایی مثل کوله رو بذارید تو ماشین باشه. می‌تونید وسایلی که براتون مهم هستنو تو یه کیف کوچک‌تر حمل کنید تا جابجایی اونا براتون راحت بشه. سعی کنید با برداشتن همه وسایلتون از ماشین به راننده توهین نکنید که بهش اعتماد ندارید. گاهی اوقات یا حتی همیشه، خوبه که مخفیانه از پلاک ماشین عکس بگیرید.

 

درخواست کردن از راننده‌ها

شما چندتا راه پیش روی خودتون دارید. اول از همه بالا بردن شست به سمت بالا یا نوشتن مقصدتون روی مقوا یا تکه کاغذی که راننده‌ها به راحتی بتونن بخونند. بعضی از آدما بهتر از اون چیزی هستند که فکرشو می‌کنید. گاهی اوقات راننده‌ها از مسیر اصلی خودشون دور میشن تا به شما کمک کنند تا به مقدصتون نزدیک‌تر بشید. وقتی راننده‌ای برای شما نگه می‌داره، باهاش صحبت کنید تا از مسیر راننده مطلع بشید و در همین حین تمامی شرایط رو بررسی کنید که اگه مشکلی نیست با راننده همسفر بشید.

 

وضعیت مکانی و ظاهری شما

  • جایی بایستید که به خوبی تو دید راننده‌ها باشید. شست خودتونو بالا بگیرید و با راننده تماس چشمی برقرار کنید.
  • ظاهر شما خیلی مهمه. اولین نکته در مورد ظاهرتون اینه که لبخند زدن رو فراموش نکنید. هیچ راننده‌ای دوست نداره با یک شخص بی حال و اخمو همصحبت بشه. پس با انرژی لبخند بزنید.
  • بهتره وسایل و لباس‌هاتون از رنگ‌های گرم مثل قرمز، زرد، نارنجی و غیره انتخاب کنید تا راننده‌ها به خوبی بتونند شما رو ببینند. این رنگ‌ها باعث میشه هم خودتون حس بهتری داشته باشید و هم دیگران.
  • به دیگران با لبخند نگاه کنید و لباس مناسب با محیط بپوشید. راننده‌ها فقط چند ثانیه فرصت دارند تا تصمیم بگیرند شما رو سوار کنند یا نه.
  • به هیچ عنوان از عینک آفتابی استفاده نکنید، چون نمی‌تونید تماس چشمی برقرار کنید و در نهایت خیلی سخت بهتون اعتماد می‌کنند.
  • مو یا ریش بلند آقایون کارو کمی سخت می‌کنه، چون با خودشون فکر می‌کنند وقت نکردید به خودتون برسید و تنی به آب بزنید.
  • زمانیکه هوا بارونیه سعی کنید خیس نشید. چرا؟ چون هیچ راننده‌ای دوست نداره ماشینش خیس و گلی بشه پس درنهایت شما رو سوار نمی‌کنن.
  • خلاصه اینکه، به سر و وضع خودتون برسید تا وقتی شما رو میبینن، حس اعتمادی تو وجودشون نسبت به شما شکل بگیره.

وسایل همراه

کوله و بقیه‌ی وسایلتون رو جایی قرار بدید تا راننده‌ها بتونن اونارو ببینند و متوجه بشن شما هیچ هایکر یا جاده نوردید.

سعی کنید تمام وسایل خودتون رو تو یه کوله مناسب جا بدید. این کوله برای مدت زیادی همسفر شما میمونه پس باید با هم راحت باشید. یه کیف دم دستی کوچک هم برای وسایل ضروری خودتون مثل پول، پاسپورت، دوربین و بقیه موارد داشته باشید.

 

دانش

دانش شما نشونه‌ی قدرتتونه!

  • نقشه‌ها به شدت با ارزشن. برای پایین آوردن وزن وسایلتون، می‌تونید از رو نقشه با گوشی یا دوربین عکس بگیرید. سعی کنید نقشه رو یاد بگیرید و مسیرهارو بشناسید. اینجوری وقتی می‌خواید با کسی صحبت کنید، متوجه میشن به مسیر آشنایی دارید و هروقت که خواستید برنامه خودتون رو تغییر بدید، کارتون راحت‌تر میشه.
  • اینو مشخص کنید که مسیر راننده کجاست و شما می‌خواید تا کجا برید.
  • گرفتن ماشین داخل شهر مثل کابوس میمونه. پس یادتون باشه، برای گرفتن ماشین اول باید از شهر خارج بشید. خروجی‌ها یا عوارضی‌ها جای خوبی برای ایستادن هستند.

در جای مناسبی منتظر بمونید

  • حواستون باشه اشتباهی تو خیابون دیگه ای منتظر ماشین نباشید. اگه شک دارید چند بار از روی نقشه چک کنید و اگه رهگذری رو دیدید ازش بپرسید تا راهنماییتون کنه. اگه تو کشوری هستید که زبونشون رو بلد نیستید، میتونید از مترجم گوگل استفاده کنید یا با اوردن اسم مقصدتون به طرف مقابل بفهمونید که هدفتون چیه.
  • بزرگراه‌ها جای خوبی برای ماشین گرفتن نیست.
  • جایی رو برای ایستادن انتخاب کنید که راننده‌ها سرعتشون پایین باشه تا بتونند شمارو به خوبی ببینند و تصمیم بگیرند. خروجی بزرگراه‌ها معمولا گزینه خوبی برای ایستادنه.
  • جایی رو انتخاب کنید که فضای کافی برای خودتون و وسایلتون داشته باشه. جاهایی که ماشین‌ها سرعت کمتری دارند، معمولا مکان مناسبی برای درخواست ماشینه.
  • تو دید راننده باشید
  • جایی بایستید که راننده شما رو ببینه تا برای سوار کردن شما، زمان کافی برای تصمیم گیری داشته باشه.
  • آماده راه رفتن باشید. اگه برای یک ساعت در جایی منتظر موندید، حرکت کنید تا به جای جدیدی برسید. گاهی اوقات برای رسیدن به یه جای خوب برای هیچ‌هایک، باید چند کیلومتر راه برید تا به مکان مناسبی برای درخواست ماشین برسید.
  • وقتی دلو به جاده بزنید و تمام این کارهارو خودتون امتحان کنید، راحت‌تر متوجه میشید که باید چیکار کنید. اونجاست که حس فوق العاده‌ای بهتون دست میده.
  • تسلیم نشید
  • گاهی اوقات مردم از کنار شما رد میشن،‌ گاهی اوقات به شما میخندن و گاه و بی گاه باعث ترس شما میشن.
  • اما وقتی راننده‌ای برای شما نگه داشت و به مقصدتون رسیدید، تمام این موارد منفی از یادتون میره و حس فوق العاده‌ای بهتون دست میده. پس هیچوقت از لحظه‌های زندگیتون دست نکشید و با انرژی به جلو پیش برید.

 

منبع: ویکی‌هاو | ترجمه و ویرایش: کوچنورد

موارد دیگر

دیدگاه خود را بنویسید