خانه سبک سفرهیچ‌هایک ترفند و نکته‌های ضروری هیچ‌هایک (قسمت دوم، امنیت)

ترفند و نکته‌های ضروری هیچ‌هایک (قسمت دوم، امنیت)

توسط حمیدرضا اردکانی
ترفندها و نکات ضروری هیچ‌هایک (قسمت دوم، امنیت)

ترفند و نکته‌های ضروری هیچ‌هایک (قسمت دوم، امنیت)

تو هیچ‌هایک کردن برای انتخاب آزادید، یعنی انتخاب با شماست که می‌خواید سوار چه ماشینی با چه راننده‌ای بشید. پمپ بنزین‌ها یا استراحتگاه‌های راننده‌ها برای هیچ‌هایکرها جای خوبی محسوب میشه، هم برای استراحت و هم هیچ‌هایک کردن. بهتره هر۸۰ کیلومتر جایی که پمپ بنزین یا استراحتگاه هست پیاده بشید تا اینکه ۱۵۰ کیلومتر با یه ماشینی برید و جایی پیاده بشید که نقطه خوبی برای هیچ‌هایک کردن نیست.

اگه بیش‌تر از دو ساعت تو جاده‌ی شلوغ یا جایی هستید و کسی برای شما نگه نمی‌داره، احتمالا تو جای اشتباهی هستید.

تو کشورهای خارجی هرگز سوار ماشینی که راننده اون مست هست نشید. نوشیدن موقع رانندگی تو اکثر جاهای دنیا ممنوعه ولی با این حال راننده‌ها رعایت نمی‌کنند.

برای بیشتر شناختن راننده‌ها از سوال کردن نترسید. از اونا بپرسید که مقصدشون کجاست و چرا؟ (بجای پرسیدن چرا می‌توانید به شکلی سوال بپرسید که هدف راننده از رفتن به اون مقصد مشخص بشه). چنین سوالاتی می‌تونه به شما اطلاعات بیشتری از نیت راننده بده.

 

بدونید که شما مجبور نیستید سوار هر ماشینی که برای شما نگه‌ داشت بشید

اگه ناامید شدید، امنیت شما مهمتر از ناامیدی هستش. اگه بعد از یک ساعت ایستادن، یک ماشین برای شما نگه داشت و به او احساس بدی داشتید، به هیچ عنوان سوار نشید و به احساستون اعتماد کنید.

بهتره موارد زیر رو برای احتیاط بیشتر رعایت کنید:

  • ماشین‌هایی که ظاهر کثیف یا بوی بدی دارند. این به این معناست که راننده شخص مسئولیت پذیری نیست و احتمالا اهمیتی نسبت به خودش و دیگران نمیده.
  • ماشین‌هایی که داخل اون بطری یا کنسرو خالی یا پر هستش. اگه اونا الکلی باشند، باید ازشون فاصله بگیرید. امکان مست بودن اوناوجود داره و باعث میشن به دردسر بیافتید.
  • ماشین‌هایی که چند سرنشین داره به این معناست که می‌تونند به شما غلبه کنند.
  • راننده‌هایی که تماس چشمی بیش از حد یا ناکافی با شما برقرار می‌کنند، معمولا در حال مخفی کردن چیزی هستند.
  • راننده‌هایی که عصبانی هستند، بی قراری می‌کنند یا نمی‌تونند خودشون رو کنترل کنند، نه تنها لذت سواری شما را کم می‌کنند بلکه ممکنه راننده‌های با احتیاطی نباشند و امنیت شما را به خطر بندازند.

 

به غرایزتون اعتماد کنید

به غرایزتون اعتماد کنید و برای خودتون بهونه‌ای جور کنید. اگه کسی برای شما نگه داشت و احساس امنیت نکردید (و یا داخل ماشین اون بودید و احساس امنیت نمی‌کردید)، نباید تردید کنید و جلوی خودتون رو بگیرید! پس به راحتی از سواری اجتناب کنید. اگر سوار ماشین هستید، مودبانه درخواست کنید که در ایستگاه بعدی نگه داره و از ماشین پیاده بشید. اگه راننده این کار رو انجام نداد، این چند مورد رو یادتون باشه و بهش عمل کنید:

  • ببخشید، امیدوار بودم مسیر طولانی‌تری رو نسبت به مقصد شما برم.
  • ببخشید، فک کنم یه چیزی رو تو مقصد قبلیم جا گذاشتم، باید برگردم و بردارمش. ممنون که برام نگه داشتید.
  • احساس می‌کنم حالت تهوع دارم. (مطمئن بشید خالتون شبیه کسی باشه که حالت تهوع داره. بیشتر مردم دوست ندارند کسی تو ماشینشون بالا بیاره).

 

با دوستان یا خانواده در تماس باشید

قبل از اینکه به سفر برید، به دوستان یا خانواده خود خبر بدید که به کدوم سمت و برای چه مدتی میرید و تا چه زمانی باید انتظار برگشت شما را داشته باشند. از این طریق، اگه اتفاقی افتاد، متوجه میشن و به پلیس خبر میدن که برای پیدا کردن شما سریعا اقدام کنند.

قبل از اینکه سوار ماشین بشید، فکر خوبیه که شماره پلاک ماشینو بردارید و برای یک دوست بفرستید. با این کار در صورتی که اتفاقی براتون بیفته پلیس راحت‌تر می‌تونه شما رو پیدا کنه.

وقتیکه سوار ماشین هستید، بهتره با یک دوست تماس بگیرید و بگید کجا هستید و به کجا میرید. با این کار اگه راننده هدف یا نیت شومی داشته باشه، تمایلش نسبت به اون کار کمتر میشه و ریسک انجام اون کارو قبول نمی‌کنه.

 

تو شب هیچ‌هایک نکنید

به هیچ عنوان نباید تو شب هیچ‌هایک کنید. نه تنها جاده‌ها خطرناک‌تر هستند بلکه به سختی می‌تونید ببینید. بیشتر احتمال داره یه ماشین بهتون بزنه تا اینکه یه ماشین گیر بیارید.

آدما تو شب تمایل بیشتری دارند که مرتکب جرم بشن چون تو تاریکی باعث میشه بیشتر مخفی بمونند. جای خوبی برای چادر زدن انتخاب کنید یا به هاستل یا یک متل برید.

 

از کوله‌پشتی خودتون دور نشید

همیشه کوله‌پشتی رو نزدیک خودتون نگه دارید. کوله پشتیو نباید تو صندوق عقب ماشین بذارید. اگه تو صندوق عقب بذارید، ممکنه بعد از پیاده شدن، راننده حواسش نباشه یا از قصد سریع حرکت کنه.

چیزهای با ارزش مثل: کیف پول، گوشی و غیره رو هیچوقت از خودتون دور نکنید. با این کار اگه کوله شما گم شد، هنوز پول دارید و می‌تونید با کسی تماس بگیرید.

 

اگه خانم هستید یا برای اولین باره با یک دوست سفر می‌کنید

راه مطمئن برای سفر اینه که با یک همراه سفر کنید، مخصوصا اگه خانم هستید. ایده خوبیه با دوستی هیچ‌هایک کنید که قبلا هیچ‌هایک کرده و آشنایی داره. تو این حالت احساس راحتی بیشتری دارید و احتمال انجام کار اشتباه کمتر میشه. یک دوست می‌تونه کمکتون کنه، که از دست خستگی و ناامیدی خلاص بشید.مخصوصا اگه پسر دختر باشید اعتماد راننده‌ها به شما بیشتر میشه.

البته اینم در نظر داشته باشید که بعضی راننده‌ها تصمیم گیریشون برای اینکه دو نفر رو سوار کنند سخت‌تر میشه.

 

 

منبع: ویکی‌هاو | ترجمه و ویرایش: کوچنورد

موارد دیگر

دیدگاه خود را بنویسید