خانه بقا در طبیعتکمپینگ چطوری با سوزن قطب‌نما درست کنیم؟

چطوری با سوزن قطب‌نما درست کنیم؟

توسط حمیدرضا اردکانی
چطوری قطب‌نما درست کنیم

چطوری با سوزن قطب‌نما درست کنیم؟

قطب‌نما مغناطیسی یک ابزار باستانی جهت‌یابی است که برای شناسایی چهار جهت اصلی شمال، جنوب، شرق و غرب استفاده میشه. سوزن مغناطیسی بر اثر تاثیر میدان مغناطیسی زمین به سمل شمال حرکت می‌کند. اگر گم شدید و قطب‌نما همراهتون نبود، به راحتی می‌تونید از یک قطعه فلزی مغناطیسی و یه ظرف آب، قطب‌نما بسازید.

 

بخش اول: لوازم اولیه

۱) انتخاب سوزن قطب‌نما

تصمیم بگیرید که با چه وسلیه‌ای قصد دارید سوزن قطب‌نما رو درست کنید. سوزن قطب‌نما می‌تونه از هر قطعه فلزی مغناطیسی شده درست بشه. سوزن خیاطی راحت‌ترین و کاربردی‌ترین گزینه است، مخصوصا اینکه جزو وسایل کمک‌های اولیه است. همچنین بجای سوزن می‌تونید از سنجاق قفلی و یا سنجاق سر استفاده کنید.

چطوری قطب‌نما درست کنیم؟ - مرحله ۱

لوازم اولیه

 

۲) مغناطیسی کردن سوزن قطب‌نما

شما می‌تونید سوزن قطب‌نما رو با استفاده از روش‌های مختلفی مغناطیسی کنید: کشیدن به روی یه قطعه فولادی یا آهن، مالش دادن به یک آهنربا یا مالش دادن به یک جسم دیگری با استفاده از الکتریسیته ساکن.

اگر آهنربا ندارید، می‌تونید از میخ فولادی یا آهنی، دیلم، یا وسایل دیگری استفاده کنید. همچنین می‌تونید از مو برای مغناطیسی کردن سوزن استفاده کنید.

چطوری قطب‌نما درست کنیم؟ - مرحله ۲

لوازم اولیه

 

۳) وسایل مورد نیاز

علاوه بر سوزن و مغناطیسی کردن سوزن، به یک ظرف، مقداری آب و یک چوب پنبه نیاز داریم. میشه بجای چوب پنبه از برگ یا جسم خیلی سبکی که روی آب شناور بمونه استفاده کرد.

چطوری قطب‌نما درست کنیم؟ - مرحله ۳

لوازم اولیه

 

بخش دوم: ساخت قطب‌نما

۱) مغناطیسی کردن سوزن

ما از سوزن استفاده می‌کنیم. سوزن و با کشیدن روی یک آهنربا مغناطیسی کنید. حدودا ۵۰ بار روی آهنربا عقب و جلو بکشید تا به خوبی مغناطیسی بشه.

برای مغناطیسی کردن سوزن با موی سر، همین کار و انجام بدین.

 

۲) قرار دادن سوزن روی چوب پنبه

سوزن و از داخل چوب پنبه رد کنید یا روی یک برگ بذارید (حتما وسط برگ گذاشته بشه).

 

۳) روی آب شناور کنید

حالا آب و توی ظرفی بریزید و قطب‌نما رو به آرومی روی آب بذارید تا شناور بشه. سوزن مغناطیسی شده جهت خودشو با میدان مغناطیسی زمین هماهنگ می‌کنه و به سمت شمال و جنوب و نشون میده.

مراقب باشید که با یک نسیم یا باد، پیدا کردن شمال و جنوب سخت میشه، پس قطب‌نما رو جایی بذارید که از باد در امان باشه.

جریان آب هم روی قطب‌نما تاثیر می‌ذاره پس نباید تو دریاچه یا حوضچه این کار و انجام داد. اگر ظرفی ندارید، میتونید از یک چاله کوچک استفاده کنید.

 

بخش سوم: خوندن جهت قطب‌نما

۱) چک کردن مغناطیسی بودن سوزن

قطب‌نمای شما باید به آرومی در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف عقربه‌های ساعت حرکت کنه وجهت شمال و جنوب و نشون بده. اگر حرکت نکرد، سوزن به خوبی مغناطیسی نشده.

 

۲) پیدا کردن شمال جغرافیایی

از اونجایی که قطب‌نمای دست‌ساز ما جهت شمال و جنوب و نشون میده، به راحتی شرق و غرب قابل تشخیص هستند. حالا از روش‌های دیگه‌ای میشه جهت شمال و از روی ستاره قطبی (شمالی) تشخیص داد.

 

ترجمه و ویرایش: کوچنورد

موارد دیگر

دیدگاه خود را بنویسید