خانه بقا در طبیعت روشن کردن آتش در طبیعت بدون کبریت و فندک

روشن کردن آتش در طبیعت بدون کبریت و فندک

توسط حمیدرضا اردکانی
چطور بدون کبریت آتش درست کنیم؟

روشن کردن آتش در طبیعت بدون کبریت و فندک

توانایی روشن کردن آتش یک روش ضروری برای زنده موندن تو طبیعت وحشیست. گاهی پیش میاد که همراهتون کبریت یا فندک ندارید یا اونو گم می‌کنید، در این حالت بهتر چند روش برای روشن کردن آتیش یاد بگیرید تا با وسایل طبیعی یا حتی وسایل ساده‌ای که همراهتون دارید، بتونید آتیش درست کنید.

 

آتش افروز

یاد بگیرید چطور برای آتیش درست کردن، آتش افروز آماده کنید. برای روشن کردن آتیش به روش‌های زیر، به آتش افروز نیاز دارید پس نحوه تهیه و آماده کردن آتش افروز رو از اینجا یاد بگیرید.

 

 روش اول: استفاده از باتری و سیم ظرف شویی برای روشن کردن آتش

از هر ماده گیاهی خشکی، آتش افروز آماده کنید. می‌تونید از علف‌های خشک، برگ‌ها، چوب‌های کوچک و پوست درختان استفاده کنید. با جرقه‌هایی که توسط مالش سیم ظرف‌شویی به باتری ایجاد می‌کنید، می‌تونید آتش افروزها را روشن کنید.

روشن کردن آتش با باتری و سیم ظرف‌شویی

لحظه جرقه زدن بین باتری و سیم ظرف‌شویی

 

مرحله اول: یک باتری پیدا کنید. باتری  هر ولتاژی داشته باشد کار می‌کنه، اما باتری ۹ ولت سریع‌تر عمل می‌کنه.

مرحله دوم: سیم ظرف‌شویی رو بردارید و روی دو سر منفی و مثبت باتری بکشید.

مرحله سوم: به کشیدن سیم ظرف‌شویی روی دو سر باتری ادامه دهید. این کار باعث بالا رفتن حرارت و آتیش گرفتن سیم ظرف‌شویی میشه. همچنین از یک روش دیگه‌ای می‌تونید استفاده کنید، یک گیره کاغذ فلزی بردارید و هم زمان به سر دو قطب باتری بکشید تا جرقه بزنه.

مرحله چهارم: بعد از جرقه زدن، سیم ظرف‌شویی رو تکان دهید تا شعله‌ور بشه.

مرحله پنجم: زمانیکه سیم ظرف‌شویی شعله‌ور شد، به آتش افروز نزدیک کنید و به آرامی فوت کنید تا آتش افروز آتیش بگیره.

مرحله ششم: بعد از آتیش گرفتن آتش افروزها، برای خاموش نشدن آتش، اول تکه چوب‌های کوچک و خشک را روی آتیش بارید تا به سرعت بسوزند.

 

روش دوم: از فیلینت یا آتش‌زنه استفاده کنید

ابتدا آتش افروز خود را آماده کنید. سپس قسمت آهنی آتش‌زنه را به روی قسمت سنگی آن بکشید تا جرقه تولید بشه. آتش‌زنه رو به شکلی تو دست بگیرید که جرقه‌های تولید شده به سمت آتش افروز باشه.

روشن کردن آتش با آتش زنه

استفاده از آتش‌زنه برای روشن کردن آتیش

 

روش سوم: ذره بین

در این روش دقت کنید که نور خورشید در صبح زود یا عصر به اندازه کافی قوی نیست، همچنین نور خورشید باید بصورت مستقیم به ذره بین بتابد.

روشن کردن آتش به وسیله ذره بین

متمرکز کردن نور خورشید با ذره بین در یک نقطه

 

ذره بین رو بین خورشید و آتش افروز بگیرید و سعی کنید با عقب و جلو کردن ذره بین، نور منعکس شده از ذره بین رو به کوچک‌ترین حالت خود برسونید. ذره بین رو ثابت نگه دارید تا از آتش افروز دود بلند بشه، در حین دود بلند شدن به آرامی فوت کنید تا آتش افروز آتیش بگیره. حالا شاخه‌های کوچک را کم کم به آتش اضافه کنید تا آتیش خاموش نشه.

نکته ۱: اگر ذره بین ندارید شیشه‌های عینک و شیشه‌های دوربین دوچشمی به خوبی عمل می‌کنند.

نکته ۲: اضافه کردن آب به لنزها این اجازه رو به شما میده، که نور خورشید رو بهتر در نقطه کوچک‌تری متمرکز کنید.

 

روش چهارم: احتراق شیمیایی

شما به کریستال پتاسیم پرمنگنات و گلیسیرین نیاز دارید. گلیسیرین یک ماده غیر فعال است که در شربت‌های دارویی و جزو مواد افزودنی مواد غذایی است که می‌تونید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

یک برگ کاغذ و یا برگ خشک بردارید و به اندازه یک قاشق چای خوری سر خالی پرمنگنات پتاسیم وسط کاغذ بریزید. چند قطره گلیسیرین اضافه کنید و عقب به ایستید. پس از چند دقیقه یک انفجار خیلی کوچک صورت می‌گیره و کاغذ یا برگ شما را روشن می‌کنه.

نکته: زمانیکه سعی می‌کنید آتیش درست کنید، باید به خوبی مراقب باشید و در محیط باز و به دور از هرگونه مواد آتش زا باشید.

 

روشن کردن آتیش یکی از مهم‌ترین ترفندهای بقا در طبیعتِ. به عنوان مثال برای گرم کردن غذا، تصفیه آب آلوده و کمپ زدن نقش مهمی رو ایفا می‌کنه.

 

ترجمه و ویرایش: کوچنورد

موارد دیگر

دیدگاه خود را بنویسید