خانه بقا در طبیعتکمپینگ چطور در جنگل زنده بمانیم؟

چطور در جنگل زنده بمانیم؟

توسط حمیدرضا اردکانی
چطور در جنگل زنده بمانیم؟ (ترفندهای بقا در جنگل)

چطور در جنگل زنده بمانیم؟ (آمادگی و بقا)

تا به حال شده در زمان پیاده روی منظره فوق العاده‌ای رو ببینید و به زیبایی‌های طبیعیت خیره بمونید؟ و بعد از مدتی به خودتون میاید و می‌بینید گم شدید! به طور طبیعی، در چنین موقعیتی دچار ترس و وحشت میشیم و نگران امنیت خودمون هستیم. گم شدن در جنگل می‌تونه تجربه ترسناکی باشه و در اولین مرحله برای زنده موندن در طبیعت وحشی، باید صبور باشیم و خونسردی خودمونو حفظ کنیم تا بتونیم به بهترین نحو فکر و عمل کنیم. اگر قصد دارید بدونید چطور در جنگل زنده بمونید٬ توصیه‌های زیر و دنبال کنید.

 

بخش اول: آماده شدن برای جنگل

۱) تحقیق کنید

اول از همه تحقیق کنید و همینجوری به سمت طبیعیت وحشی نرید! باید درک مناسبی در مورد محیطی که قصد دارید به اون وارد بشید داشته باشید.

حتما یک نقشه کاغذی همراه خودتون داشته باشید که در صورت کار نکردن گوشی، بتونید از اون استفاده کنید. نقشه محدوده مورد نظر و خوب مطالعه کنید، این کار شانس شما را برای گم نشدن بیشتر می‌کنه.

در مورد گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه‌ی مورد نظرتون تحقیق کنید. آگاهی از گیاه‌ها و حیوانات محلی می‌تونه جون شما رو نجات بده. برای مثال: دونستن اینکه کدوم گیاه‌ها خوراکی هستند میتونه شانس زنده موندن شما رو بیشتر کنه.

 

۲) تغذیه

حتما قبل از راهی شدن به سمت جنگل به اندازه کافی غذا بخورید و به کسی خبر بدید به کدوم سمت حرکت می‌کنید و تا چه زمانی منتظر برگشت شما باشند؛ در غیر اینصورت با پلیس یا مسئولان مربوطه تماس بگیرند.

اشتباه جیمز فرانکو تو فیلم ۱۲۷ ساعت را نکنید (فیلم ۱۲۷ ساعت برگرفته از واقعیت است). حداقل مطمئن بشید یک نفر دقیقا می‌دونه چه زمانی و به کجا سفر می‌کنید.  با این کار اگه به موقع برنگشتید، متوجه میشن گم شدید یا اتفاقی برای شما افتاده و برای پیدا کردن شما تلاش می‌کنند.

 

۳) تجهیزات ضروری بقا

چاقو٬ آتش‌زنه٬ کبریت (آب‌بندی شده)، چند متر طناب، سوت٬ پتوی نجات٬ یک تکه آینه برای علامت دادن با نور٬ قرص تصفیه آب و قطب نما می‌تونن مرز بین مرگ و زندگی باشند. حتی اگه برای یک روز میرید، مطمئن بشید این تجهیزات ضروری رو با خودتون می‌برید.

  • به همراه داشتن تمامی تجهیزات در صورتی که نتونید به درستی از اونا استفاده کنید، بی مصرف هستند. حتما در فضایی مناسب، چندین بارتمرین کنید و بعد راهی جنگل بشید.
  • فراموش نکنید کیف کمک‌های اولیه رو همراه خودتون ببرید. برای مشاهده اقلام مورد نیازِ کیف کمک‌های اولیه کلیک کنید.
  • اگر به دارو یا تزریقی مانند انسولین نیاز دارید، همراه خودتون ببرید، حتی اگه برای مدت طولانی نمیرید و به احتیاجی به اونا ندارید. شما هیچوقت نمی‌دونید ه حادثه‌ای قرار اتفاق بیوفته پس بهتره از قبل آمادگی لازمو داشته باشید.
  • قطب نما نقش حیاتی رو تو سفر یا گردش تو جنگل و کلا طبیعت وحشی بازی می‌کنه. می‌تونید جهت قطب نما رو به سمت شهر یا ورودی‌ای که از اونجا وارد شدید قرار بدید تا زمانیکه تو جنگل گم شدید، کافیه به سمت جهت قطب نما که از اونجا سفر رو شروع کردید برگردید.
  • قبل از حرکت کار با قطب نما را یاد بگیرید. کلیک کنید.
  • اگر نقشه دارید چند نقطه مشخص را برای خودتون انتخاب کنید.
  • هنگام انتخاب پتوی نجات کمی وقت بذارید تا سایز بزرگت‌تر و با بادوام‌تر رو بخرید. پتوی نجات می‌تونه شما رو در مقابل باد و آب محافظت کند. پتوی نجات رو دور خودتون  بپیچید تا از هیپوترمی جلوگیری بشه یا زمانیکه آتیش پشت شما قرار داره، گرما را منعکس می‌کنه. اما هیچکدوم ازاین موارد زمانیکه پتوی شما کوچک یا پاره باشه موثر نیست.

هیپوترمی: یک بیماری عمومی است که با کاهش دمای بدن بوجود میاد و باعث آسیب رسیدن به اندام‌ها و اختلال در کارکرد اونا میشه. ادامه پیدا کردن این وضعیت می‌تونه منجر به مرگ بشه.

  • دستگاه SPOT Messenger یک دستگاه ارتباطی ماهواره‌ای است که به شما این امکان رو میده تا با سرویس‌های ضروری تماس بگیرید یا حتی به راحتی دوستان و خانوادتون می‌تونن شما را با دسترسی‌ای که به اونا دادید، ردیابی کنند و از مکان شما با خبر بشن. اشتراک خدمات چنین دستگاهایی معمولا ارزون نیست.

 

بخش دوم: زنده ماندن در جنگل

۱) در صورت گم شدن نترسید

اگه گم شدید نترسید. ترسیدن تقریبا از هر چیز دیگه‌ای خطرناک‌تره؛ چرا که ترس بقیه حس‌های شما مخصوصا ذهنتون رو مختل می‌کنه. مفیدترین ابزار شما که قابلیت‌های شما رو بالا می‌بره، ذهنتونه! لحظه‌ای که متوجه میشید گم شدید، قبل از اینکه کار دیگه‌ای انجام بدین، به ایستید. نفس عمیقی بکشید و خونسردی خودتون و حفظ کنید. قبل از اقدام به انجام هر کاری از روش “نفبآ” استفاده کنید:

ن = نشستن

ف = فکر کردن

ب = بررسی محیط

آ = آماده شدن برای بقا و جمع آوری مواد اولیه

روش نفبآ تو انگلیسی به STOP شناخته میشه.

 

۲) جهت را مشخص کنید

هرکجا که هستید میشه نقطه صفر شما. راهی برای نشانه گذاری نقطه صفر پیدا کنید، برای مثال: از تکه‌ای پارچه استفاده کنید، تعدادی سنگ رو روی هم بچینید، از یک تکه کاغذ استفاده کنید یا هرچیز دیگه‌ای که به راحتی از دور به چشم میاد. دستورالعمل‌های جهت‌یابی ابتدایی را یاد بگیرید.

  • یاد بگیرید چطور میشه از صورت‌های فلکی و ستاره قطبی، خورشید، باد و بقیه روش‌های طبیعی، جهت‌های جغرافیایی رو پیدا کرد.

روش‌های جهت‌یابی رو از اینجا یاد بگیرید.

انواع روش‌ها و ترفندهای جهت‌یابی در طبیعت

مطمئن‌ترین راه برای پیدا کردن جهت‌های اصلی

 

۳) در یک نقطه بمانید

این کار نه تنها شانس پیدا شدن شما توسط بقیه رو بیشتر می‌کنه، بلکه باعث کاهش انرژی میشه. وقتی کالری کمتری بسوزونید، در نتیجه آب و غذای کمتری مصرف می‌کنید و با این کار برای مدت زمان بیشتری می‌تونید دوام بیارید. بهتره روی زمین بشینید تا اگه کسی شما را از دور دید به سمتتون بیاد، مخصوصا زمانیکه به کسی در مورد برنامه خودتون خبر دادین. اگه با کسی هستید، از همدیگه جدا نشید، چرا که اینجوری قدرت بیشتری برای زنده موندن در اختیار دارید.

  • اگه هوا گرم و آفتابیه، سایه‌ای پیدا کنید تا خطر ابتلا به کم آبی و آفتاب سوختگی تا حد زیادی کاهش پیدا کنه. یادتون باشه برای در آوردن لباستون وسوسه نشید! چون این کار فقط ریسک آفتاب سوختگی و کم آبی رو بیشتر می‌کنه.

 

۴) آتش درس کنید

آتیش خوب با زغال کافی بسازید تا برای چندین ساعت شما رو گرم نگه داره و مطمئن بشید که مقدار زیادی چوب خشک برای سوزاندن جمع کردید تا در زمان تاریکی به مشکل مواجه نشید. آتیش رو قبل از اینکه بهش احتیاج پیدا کنید درست کنید، حتی اگه هوا گرمه. درست کردن آتیش در شرایط آسون خیلی راحت‌تر از زمانیکه که شرایط تغییر می‌کنه، برای مثال: خورشید در حال غروب کردنه و ترسیدید. وجود آتیش در کنار شما، حس راحتی و ایمنی رو بوجود میاره.

آتش شبانه - عکاس: آیتا سبحانی

آتش شبانه – عکاس: آیتا سبحانی

  • قانون خوبی برای جمع کردن چوب وجود داره که با رعایت کردن اون، تمام شب می‌تونید چوب داشته باشید. هروقت فکر کردید مقدار چوب جمع کشده برای شب کافیه، سه دسته دیگه به همون اندازه جمع کنید تا برای تمام شب چوب داشته باشید.
  • می‌تونید از چوب خشک، پوست درخت و مدفوع خشک شده حیوانات برای آتیش استفاده کنید. اگه آتیشی درست کردید که به اندازه کافی حرارت داشت، می‌تونید بوته‌ها و شاخه‌های خیس رو  هم بسوزنید تا دود زیادی تولید بشه و به عنوان نشونه نظر دیگرانو به خودش جلب کنه.
  • برای زنده نگه داشتن آتیش، چوب مرده یا همون چوب خشک، بهترین چوبه. می‌تونید از شاخه‌های خشک استفاده کنید اما یادتون باشه به درخت آسیبی نرسونید.
  • یادتون باشه آتیش کوچک نسبت به آتش بزرگ راحت‌تر می‌سوزه و کنترل میشه. به  همین دلیل، به سوخت کمتری نیاز پیدا می‌کنید. زمانیکه آتیش به خاکستر گرم رسید، اندازه آتیش رو قابل کنترل کنید تا لازم نباشه سوخت بیشتری مصرف کنید.
  • هرگز در جایی که ناامن آتیش روشن نکنید. آتیش شما باید دور از درخت‌های و بوته‌های قابل اشتعال باشه، پس بهتره جای مناسبی رو برای آتیش درست کنید تا به مشکل نخورید. موقع اضافه کردن چوب ب آتیش، مراقب باشید و بیش از حد چوب اضافه نکنید. آب، هوا و عوامل طبیعی رو یادتون باشه. زنده موندن تو جنگل آتیش گرفته به مراتب خیلی سخت‌تر از گم شدنه.

 

اگه برای روشن کردن آتیش دنبال روش‌های بهتر و کامل‌تری تو طبیعت می‌گردید، می‌تونید به پست «روشن کردن آتش در طبیعت» سربزنید.

 

۵) علامت دادن

با سوت زدن، فریاد زدن، آواز خوندن یا زدن سنگ به همدیگه، سر و صدا ایجاد کنید. اگه می‌تونید، محل خودتونو تو منقطه‌ای علامت‌گذاری کنید که به راحتی از آسمون دیده بشه. اگه تو یک کوه سرسبز هستید، شاخه‌ و برگ‌های تیره جمع کنید و اونارو روی هم در سه نقطه بصورت  مثلث قرار بدید. تو مناطق کویری، یک رد بزرگ مثلثی با شن‌ها درست کنید. این عمل تو طبیعت وحشی به علامت استاندارد هشدار شناخته میشه و لازم نیست که حتما به شکل  مثلث باشه.

  • با استفاده از آتیش می‌تونید علامت بدید. سیگنال جهانی هشدار برای این کار، ایجاد سه نقطه‌ی آتیش در یک خط راست و یا بصورت مثلثه.
  • همینطور می‌تونید سه بار سوت بزنید، سه بار فریاد بزنید، اگه اسلحه دارید سه بار به هوا شلیک کنید یا از تکه‌ای آینه استفاده کنید و با استفاده از نور خورشید، نور رو سه بار منعکس کنید.

 

۶) جستجوی محل استقرار

اگرچه تو شرایط مورد نظری که دارید نباید زیاد حرکت کنید، اما خوبه که محیط اطراف خودتون رو کمی بگردید تا اگه چیز مفیدی پیدا کردید ازش استفاده کنید. امکان داره شخصی وسیله‌ای رو جاگذاشته یا گم کرده. برای مثال: قوطی کنسرو، آتش زنه و یا هرچیز دیگه‌ای بشه ازش استفاده کرد. همیشه مطمئن بشید، وقتیکه برای پیدا کردن آب، غذا٬ سرپناه  و یا راه برگشت به خونه می‌گردید، می‌تونید راه برگشتو به “نقطه صفر” پیدا کنید.

 

۷) پیدا کردن آب

منبع خوبی از آب پیدا کنید. تو چنین شرایطی می‌تونید سه روز بدون آب دوام بیارید اما در پایان روز سوم، حالت فیزیکی شما از حالت طبیعی خارج میشه، پس قبل از همچین لحظه‌ای، آب پیدا کنید. بهترین منبع آب تو فصل بهاره، اما شانس پیدا کردنش پایینه. باید مراقب پرنده‌های اطرافتون باشید، چون پرنده‌ها دوست دارن به دور آب شیرین پرواز کنند. باقی مونده‌ی آب رو جیره بندی کنید (به اندازه‌ای بنوشید .که بلافاصله دوباره تشنتون نشه)

  • جریان آب رسوبات آبو کم می‌کنه. یادتون باشه که نوشیدن آب می‌تونه باعث بعضی بیماری‌ها بشه، اما وقتی تو مرز مرگ و زندگی هستید٬ ریسک مریضی بهتر از ریسک مردنه! به هرحال زمانیکه از جنگل بیرون برید، بیشتر مریضی‌ها می‌تونه به سرعت درمان بشه.
  • اگه ناامید شدید، می‌تونید دنبال با یک پارچه، شبنم روی گیاه‌ها رو جمع کنید و رطوبت روی پارچه رو بمکید.
  • ممکنه بتونید تو شکاف سنگی آب پیدا کنید.

 

۸) تصفیه کردن آب

راحت‌ترین روش تصفیه آب اینه که، آبو بجوشونید. آب حداقل باید ۳ تا ۵ دقیقه در حال جوشیدن باشه تا باکتری‌های آب کشته بشن. همینطور می‌تونید آبِ شفاف رو داخل بطری پلاستیکی بریزید و برای ۶ ساعت جلوی نور خورشید قرار بدیدو این کار تا حد زیادی آب رو  تصفیه می‌کنه.

اگه رسوبات آب زیاد باشه، نور خورشید نمی‌تونه بهش نفوذ کنه و این روش عملی نیست. اگه همراه خودتون نمک دارید، کمی نمک داخل آب بریزید تا رسوبات بهتر ته نشین بشن.

ترفندهای تصفیه آب آلوده به آب آشامیدنی در طبیعت

آب آشامیدنی تصفیه شده

روش‌های مختلفی برای تصفیه کردن آب آلوده به آب آشامیدنی وجود داره که می‌تونید از اینجا یاد بگیرید.

 

۹) پیدا کردن و ساخت پناهگاه

پیدا کردن و یا ساختن پناهگاه یکی دیگه از مواردیه که بعد از گم شدن تو جنگل باید در نظر داشته باشید. بدون پناهگاه مناسب شما به طور کامل در معرض عناصر مختلف قرار می‌گیرید و وابسته به شرایط جوی،  ریسک هیپوترمی (سرمازدگی) یا گرمازدگی افزایش پیدا می‌کنه. اگه نسبت به آب و هوای محل مورد نظر لباس مناسبی نپوشیدید، پیدا کردن پناهگاه خیلی مهمه. خوشبختانه جنگل پر از چوبه که با استفاده از ابزار و تجهیزاتی که به همراه دارید می‌تونید پناهگاه و آتیش درست کنید. در زیر بعضی از مواردی که می‌تونید استفاده کنید گفته شده:

  • دنبال یک درخت افتاده یا کج شده بگردید. می‌تونید از همچین درختی برای سقف پناهگاه استفاده کنید و با شاخه‌هایی رو در کنار هم به سمت درخت تکیه بدید تا کناره‌های پناهگاه ساخته بشه. بعد از گذاشتن شاخه‌ها، روشونو با بوته، برگ درخت نخل، برگ‌ها یا دیگر گیاه‌ها بپوشونید.
  • استفاده از بوته یا شاخه‌های سبز روی پناهگاه باعث دفع آب، باد، برف و ایجاد سایه مناسب بشه. تا حدی که امکان داره، درزهای پناهگاه رو بپوشونید.
  • غار می‌تونه یه انتخاب عالی باشه، اما مطمئن بشید که غار محل سکونت خرس‌ها، گربه سانان، مار و بقیه حیوانات خطرناک نباشه. این حیوانات هم می‌دونن که غار محل مناسبیه و بیشتر از شما به دنبال یک پناهگاه خوب گشتند.
  • اگر برف اومده، یک غار برفی بسازید. برف یک عایق عالیه و شما را گرم و خشک نگه می‌داره.
  • مطمئن بشید که پناهگاه شما خیلی مخفی نباشه که تمام وقتتونو رو اون بذارید و باعث بشه کسی نتونه شما رو پیدا کنه.
  • برای ساختن یک پناهگاه عالی، خودتونو خسته نکنید. بهتره انرژی زیادی برای این کار مصرف نکنید.
  • بیشتر روی جای خوابتون تمرکز کنید تا روی پناهگاهتون! اگه پناهگاه لوکسی نیست اصلا ضروری نیست. جای خوابتون از شما محافظت می‌کنه که گرمای بدنتون به زمین منتقل نشه، چون در غیر اینصورت، در بیشتر موارد باعث هیپوترمی میشه. اگه به خوبی استراحت نکنید، برای زنده نگه‌داشتن خودتون با مشکل مواجه میشید. بهتره زیر ستاره‌ها بخوابید تا اینکه تو جای تاریک و سردی تا سر حد مرگ به خواب برید. توده‌ای از برگ‌ها، جای خواب خوبی می‌تونه باشه تا دمای بدنتون به زمین منتقل نشه.

 

۱۰) پیدا کردن غذا مناسب

غذای سالم پیدا کنید. احتمالا می‌دونید که اکثر بزرگسالان سالم، می‌تونن تا ۳ هفته بدون غذا زنده بمونن، مگر اینکه هوا سرد باشه. بهتره گرسنه و سالم باشید تا اینکه مریض باشید. پس قبل از خوردن غذا مطمئن بشید غذای شما سالمه.

  • اگه چیزی باشه که با خوردنش توانایی شما رو برای زنده موندن تو طبیعت کاهش بده، به شدت خطرناکه.
  • از خوردن هر نوع قارچ یا بِری خودداری کنید، مهم نیست چقدر گرسنتونه، بهتره گرسنه باشید تا چیز سمی بخورید. بیشتر بری‌های
  • جنگلی، بخصوص بری‌های سفید، سمی هستند.

 

ترجمه و ویرایش: کوچنورد

موارد دیگر

دیدگاه خود را بنویسید